Verslag seminar Ontdek de nieuwe BRIC's - 30 januari 2013

Op woensdagmiddag 30 januari organiseerden Deloitte en het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering een seminar over de kansen in opkomende markten onder de titel: 'Ontdek de nieuwe BRIC's!'. Onder leiding van dagvoorzitters Mennolt Beelen, lid van de raad van bestuur van Deloitte, en Jan Siemons, directeur NCH, spraken Erik Elgersma, Director Business Strategy van FrieslandCampina en Marc den Hartog, Vice-President Asia Pacific van CSM, over hun ervaringen in opkomende markten. Bekijk hieronder de presentaties van deze key note speakers.

Presentaties seminar "Ontdek de nieuwe BRIC's" 

 

Daarnaast werden er breakouts georganiseerd op regio:

Oost Europa CIS

In de sessie voor Oost-Europa en Centraal-Azië was een breed gezelschap van ondernemers aanwezig die allen op de een of andere manier zaken doen in deze regio. Met name Rusland stond centraal in deze sessie, maar ook landen als Oezbekistan, Oekraïne en Kazachstan kwamen aan de orde.
Veel landen in de regio hebben een groeiende middenklasse, behoorlijke infrastructuur en een goed opgeleide beroepsbevolking. Een ander voordeel van Oost-Europa betreft de relatieve geografische nabijheid. In combinatie met de sterke economische groei biedt dit veel kansen voor Nederlandse ondernemers.
Op basis van de input van de deelnemers concludeerden workshopleiders Robert Jan ter Kuile (strategy consultant bij Deloitte) en Nadia Verwaal (area manager Centraal- en Oost-Europa en Centraal-Azië bij het NCH) dat er wel grote hordes overwonnen moeten worden om succesvol te kunnen zijn. Naast complexe regelgeving en lage productiviteit werden taal & cultuur door de deelnemers aangewezen als grootste hindernissen. Behalve de complexiteit van de Russische taal is de manier van zakendoen en de opstelling van de overheid ook fundamenteel anders dan in Nederland. Om hier goed mee om te kunnen gaan is het belangrijk een lokale partner of medewerker in het bedrijf te hebben. Wederzijds vertrouwen is hierbij van groot belang. Dit kan gevoed worden door een eerlijke verdeling van opbrengsten en bijvoorbeeld het geven van trainingen in Nederland. Daarnaast is het uitvoeren van goede achtergrondonderzoeken belangrijk om succesvol zaken te doen met Oost-Europa en Centraal-Azië.             

Latijns Amerika

Er was veel interesse in de breakout sessie over Latijns-Amerika met ongeveer 20 deelnemers van uiteenlopende bedrijven en organisaties. De sessie werd voorgezeten door Jan Bestebreurtje, voorzitter van de Netherlands-Latin American Business Council (NLABC) van het NCH. Aan de hand van statistieken over Colombia, Peru en Venezuela deelde de heer Bestebreurtje zijn persoonlijke ervaringen met de cultuur en zakendoen in deze Latijns-Amerikaanse landen. Met name Colombia kwam uitgebreid aan bod aangezien Jan daar al geruime tijd woont. Dit leverde nieuwe inzichten en goede adviezen op voor de bedrijven die interesse hebben in deze opkomende markten.

Afrika

De deelnemersgroep aan de Afrika workshop bestond uit een divers gezelschap ondernemers. Het ene bedrijf was al actief op het Afrikaanse continent, met name Zuid-Afrika, en het andere bedrijf stond nog aan de start van het ontplooien van zakelijke activiteiten.
Onder leiding van Christel Schiphorst, Agri-ProFocus, werden op zeer interactieve wijze de mogelijkheden en obstakels in (opkomende) Afrikaanse landen besproken en bediscussieerd. Sterk naar voren kwam de kans die de groeiende bevolking met zich mee brengt en daarmee de vraag naar (Nederlandse) kennis en producten. Het afzetpotentieel is zeer groot, maar het gebrek aan een regelgevend kader en politieke stabiliteit, zijn grote uitdagingen in het zakendoen in Afrika. 

Bekijk een visualisatie van de kansen en obstakels: de grootte van de woorden geven de grootte van de kans/het obstakel aan. 

Een verslag van de overige breakouts volgt zo spoedig mogelijk.

Bekijk een impressie van het seminar:

Deel dit bericht: