TMT Rapport: TV-kijken blijft onverminderd populair

Deloitte onderzoekt samen met SPOT en Gfk de Nederlandse TV markt

De Nederlandse consument kijkt meer tv dan ooit en bijna de helft van de Nederlanders kan zich geen leven voorstellen zonder televisie. De komst van internet tv, tablets en smartphones zal uiteindelijk de tv-consumptie en business modellen sterk doen veranderen maar niet doen verdwijnen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek dat Deloitte, samen met Intomart GfK en SPOT, uitvoerde en dat de impact van nieuwe technologieën op het kijkgedrag van Nederlanders in kaart brengt.

Ondanks de sterke opkomst van bijvoorbeeld tablets geeft 96 procent van de respondenten aan nog steeds voorkeur te hebben voor live televisiekijken op de traditionele wijze. Slechts 4 procent geeft de voorkeur aan live televisiekijken op zijn of haar smartphone, tablet of laptop boven de traditionele televisie. Het overgrote gedeelte van de respondenten (62%) geeft aan verder te internetten op een ander toestel tijdens het televisiekijken.

In het onderzoek gaat Deloitte dieper in op deze nieuwe business modellen voor content ontwikkelaars, omroepen, kabelaars en elektronica producenten. Marieke Van der Donk director strategy & operations en media expert binnen Deloitte  : "We verwachten dat content aanbieders met name de interactie met consumenten zullen willen vergroten, maar hier nog niet gelijk munt uit zullen slaan. Er ontstaat wel een nieuwe markt voor ze door samen te werken met spelers zoals Apple TV en YouTube. Omroepen moeten kijken naar mogelijkheden voor pay tv en meer samenwerken met kabelaars om winst te halen uit het verspreiden van hun content via verschillende mediakanalen tegen minimale kosten. Kabelaars zullen op hun beurt kijken naar zogenaamde 'tv everywhere' diensten zodat consumenten video's op meerdere apparaten kunnen bekijken. Door deze diensten kunnen zij consumenten meer aan zich binden door uiteindelijk totaalpakketten aan te bieden. De media industrie bevindt zich nu echt in een transitieperiode. Vandaag moeten bedrijven hun business optimaliseren en tegelijkertijd nieuwe kansen creëren voor morgen."

Nieuwsgierig geworden? Download dan onderstaand het gehele rapport of discussieer mee op woensdag 17 oktober. Het raport is in Issuu ook te lezen op de tablet.

Ronde Tafel discussie

Wilt u verder discussiëren? Op woensdag 17 oktober organiseren we in Amsterdam (aanvang 16.30 uur) een ronde tafel over dit rapport. Wij nodigen de hele keten van broadcaster, content provider, adverteerder, telecom sector tot hardware-leverancier uit om samen de discussie aan te gaan. Na een korte inleidende presentatie nodigen wij u uit onderling kennis en ervaring uit te wisselen. Rond 18.00 uur sluiten we af met een borrel.  U kunt zich inschrijven door een email te sturen naar Karin Wittebrood.

 

Onderzoekpartners

spot.png gfk.jpg


 
Lees de blogpost van Marieke van der Donk over de TV industrie.

Deel dit bericht: