Ouderen zijn groeimarkt voor tablets en smartphones

Mobile device-bezit in Nederland hoog

20 november 2013

Van de oudere Nederlandse consumenten bezit 35 procent een smartphone en bezit 37 procent een tablet. Voor de smartphone geldt dat het gebruik en bezit daalt naarmate de Nederlandse consument ouder wordt, terwijl bij tablets de piek met 51 procent in de middelste leeftijdscategorie zit. Wel liggen de groeikansen voor de tablet- en smartphonemarkt vanwege het gebruikersgemak juist in de oudere leeftijdscategorieën. Nederlanders hebben gemiddeld 4,3 mobile devices tot hun beschikking, wat neerkomt op negen mobile devices per huishouden. Dit blijkt uit de Global Mobile Consumer Survey ‘Addicted to Connectivity’, een jaarlijks onderzoek van Deloitte onder de mobiele consument.

Het gebruik van smartphones onder jongeren ligt hoger dan in de andere leeftijdscategorieën. Van de 18- tot 24-jarigen heeft 82 procent een smartphone, terwijl dit bij de 45- tot 54-jarigen op 58 procent ligt. Stephen Ward, Partner bij Deloitte en expert op het gebied van telecom: "De kansen voor omzetgroei in de telecombranche liggen bij de oudere consument, omdat zij voldoende besteedbaar inkomen hebben en een smartphone vaak langer dan twee jaar houden." Het bezit van tablets laat een piek zien bij de 35- tot 44-jarigen (51 procent), omdat zij hogere inkomens hebben dan de jongere generatie. Hiernaast bezitten meer 55-plussers een tablet dan jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar. Ward vervolgt: "Ook hier zit de groeimarkt voornamelijk in de oudere leeftijdscategorieën vanwege het gebruikersgemak van een tablet."

_

Nederlanders early adopters
Naast verschillen in leeftijdscategorie zijn er ook geografische verschillen. Zo ligt het smartphone gebruik in Nederland opvallend hoog, terwijl in onze buurlanden een standaardtelefoon populairder is. Van de Belgische respondenten bezit 39 procent een smartphone en houdt 66 procent het nog bij de standaardtelefoon. In Nederland is de populariteit juist omgekeerd en heeft 59 procent een smartphone en 48 procent een standaardtelefoon. Ward: "De snelle adoptie van smartphones in Nederland kan worden toegeschreven aan het feit dat de door de operator gesubsidieerde toestellen vroeg werden geïntroduceerd, terwijl dit in België pas sinds 2009 is toegestaan. De adoptie van smartphones in België blijft hierdoor achter."   

Laptop populairste device
Ondanks verschillende voorspellingen over populariteitsdalingen van de laptop, blijft de laptop het belangrijkst en meest populair onder de Nederlandse consument. Van de respondenten heeft 69 procent een eigen laptop of er een tot zijn beschikking, terwijl de smartphone en tablet een dekkingsgraad hebben van respectievelijk 59 procent en 42 procent.De populariteit van de laptop is te verklaren door de hoeveelheid reeds geïnstalleerde programma's en de mogelijkheid content te creëren en te bewerken. "Tablets en smartphones zijn juist ontwikkeld voor het delen en lezen van content, waardoor deze devices niet als vervanging van een laptop worden gezien", aldus Ward. "Wel zien wij dat de tablets en smartphones echt nog groeimarkten zijn, terwijl dit voor de laptop minder geldt. Wij verwachten dan ook dat de tablets en smartphones in de toekomst populairder worden dan de laptops, maar dat de laptop niet helemaal gaat verdwijnen." 

Smart glass en smart watches
In de survey is verder gevraagd naar de toekomstverwachtingen en -uitgaven van de respondenten. Hieruit blijkt dat vijftien procent van de Nederlandse respondenten verwacht in de toekomst een smartphone te kopen en twaalf procent verwacht een laptop aan te schaffen. Nieuwe ontwikkelingen als smart glass en smart watches blijven hierin achter, omdat zij nog beperkt beschikbaar zijn en de bekendheid van deze apparaten laag is.

GMCS-smartphone

Afbeelding: Vijftien procent van de consumenten verwacht in de toekomst een smartphone aan te schaffen.

Over de Global Mobile Consumer Survey
De Global Mobile Consumer Survey is dit jaar voor de derde keer uitgevoerd en geeft een momentopname van de mobiele consument anno 2013. Het rapport bevat inzichten van meer dan 2.000 Nederlandse respondenten verrijkt met internationale vergelijkingen, diepgaande analyses en uitgebreid onderzoek door Deloitte Global onder 37.600 respondenten uit meer dan twintig landen. Hiernaast zijn reacties van belangrijke spelers uit de Nederlandse markt toegevoegd. 

Deel dit bericht: