Retailers zetten omzetgroei voort

Consument vraagt geïntegreerde digitale en fysieke winkelervaring

17 januari 2013

De 250 grootste retailers ter wereld bereikten in het fiscale jaar 2011 een omzetgroei van 5 procent en genereerden daarmee een omzet van meer dan 4 biljoen US dollar*. Hiermee zet de top 250 retailers, ondanks de moeizame economie, de groei van 2010 door. Opvallend is dat de helft van de 50 snelst groeiende bedrijven uit opkomende markten komt. Daarnaast wordt het voor retailers steeds belangrijker één winkelervaring te creëren voor consumenten waarbij ze hun fysieke en digitale afzetkanalen combineren. Dit blijkt uit het rapport Global Powers of Retailing 2013 van Deloitte in samenwerking met STORES Media.

"De groeimogelijkheden lagen dit jaar opnieuw in buitenlandse markten, en in het bijzonder de opkomende markten zoals Afrika, het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Azië, waarmee de minder snel groeiende of zelfs stagnerende binnenlandse markten konden worden opgevangen", aldus  Robert Jan Koens, director en retail expert binnen Deloitte. "Ondanks een onzekere wereldeconomie bleven consumenten geld uitgeven, wat omzetten wereldwijd een positieve stimulans gaf. Het rapport geeft aan dat een groeiend aantal retailers uit volwassen markten hun activiteiten in buitenlandse markten versterken, op zoek naar groeimogelijkheden. Ze maken gebruik van verschillende strategieën om deze markten te betreden, zoals franchising, het uitgeven van licenties en joint ventures.

Opkomende markten omvatten helft top 50 snelst groeiende bedrijven

De blijvende groei in opkomende markten komt voort uit de bloeiende middenklasse, jonge bevolking en aanzienlijke buitenlandse investeringen. Deze markten vormden bijna de helft van de top 50 snelst groeiende bedrijven in de periode 2006 tot 2011. Chinese en Russische retailers zijn goed vertegenwoordigd in deze lijst, net als retailers uit Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika.

"De groei die opkomende markten zoals China realiseren in de wereldwijde middenklasse is geraamd op minimaal 70 miljoen nieuwe consumenten per jaar, en zelfs 500 miljoen nieuwe consumenten in de middenklasse in 2020. Dit is een enorme kans voor retailers en andere consumentenbedrijven", stelt Koens. "Significante investeringen zijn nodig om succesvol te kunnen uitbreiden en opereren in zulke markten, er moeten lokale partners gezocht worden en er moet lokaal talent aangetrokken en vastgehouden, worden. Hierbij hoort ook het verdiepen in de lokale consumenten, hen begrijpen en leren wat hun smaken en voorkeuren zijn."

Consumentenrevolutie vraagt om één winkelervaring

Een van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de retailmarkt die het rapport benoemt, is het digitaal winkelen. "Consumenten zoeken naar een winkelervaring die traditioneel en virtueel winkelen met elkaar verbindt, en verwachten van retailers dat zij dit aanbieden. Wanneer een retailer niet aan deze verwachting voldoet, loopt hij het risico door de consument als niet-relevant te worden gezien. De belangrijkste aanjager van deze consumentenrevolutie is de snelle adoptie van digitale media en smartphones en tablets met applicaties die direct winkelen mogelijk maken. De traditionele retailers moeten de virtuele wereld onderdeel van hun totale strategie maken. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten die fysieke ophaalpunten inrichten voor online bestelde boodschappen of via je mobiel in de winkel opdracht geven om producten die niet op voorraad liggen via het online kanaal na te leveren", legt Erik Nanninga, managing partner Consumer Business binnen Deloitte, uit.

Top 10 retailers:

Bedrijf

Positie

Land van oorsprong

Retailomzet 2011 (US $ miljoen)

CAGR 2006-2011 (%)

8,8

The Home Depot, Inc.

U.S.

Nederlandse retailers uit de Top 250:

Bedrijf

Positie

Land van oorsprong

Retailomzet 2011 (US $ miljoen)

CAGR 2006-2011 (%)

Koninklijke Ahold N.V.

0,5

The IKEA Group (INGKA Holding B.V.)

7,4

SHV Holdings N.V. / Makro

9,6

Jumbo Supermarkten B.V.

27,2

Blokker Holding N.V.

2,3

Over Global Powers of Retailing

Global Powers of Retailing brengt jaarlijks de 250 grootste retailers ter wereld in kaart (gemeten naar omzet). Het rapport is gebaseerd op publieke bronnen en heeft betrekking op het fiscale jaar 2011 (incl ondernemingen waar het fiscale jaar in juni 2012 eindigt). Het rapport geeft verder inzicht in de uitdagingen en kansen waar retailers mee geconfronteerd worden in deze steeds verder globaliserende branche.

Noot:
Dit jaar werden bedrijven voor het eerst gerangschikt op totale retail omzet, dit omvat ook royalties, franchising/licensing fees en overige verkoop (zoals shop-in-shops).