Big data: ‘omarm de kansen van heel veel enen en nullen, op tijd’

Auteur: Peter Engel01 maart 2013

Het gebruik van de term ‘big data’ vliegt mij de laatste tijd om de oren. Grote data; het klinkt ook niet lekker, vrij vertaald in het Nederlands. Net als computeren tussen de wolken (of in de wolken?) Enkele jaren geleden was ik op een conferentie over ‘cloud computing’. Hetzelfde gevoel krijg ik nu bij de term big data: je hoort enkele honderden keren het woord ‘cloud’ in de context van computing, maar na drie dagen ga je toch met een groot vraagteken boven je hoofd naar huis ‘waar hebben we het nu eigenlijk over gehad'?

Het helpt mij, als a-techneut, het dan even te simplificeren. Cloud computing is voor mij een aantal virtuele servers die je kan huren bij een bedrijf die heel veel servers heeft staan. Een voordeel want jij hoeft dit zelf nu niet te kopen en in te regelen. Makes sense. Big Data is een continue stroom van heel veel nullen en enen die zich opstapelen in een database (het liefst in 'the cloud'). De toevoeging 'big' is volgens mij bedacht om aan te geven dat het echt om heel erg veel nullen en enen gaat. Die berg gaat ook nog echt onverstelbaar veel groter worden, doet het woord vermoeden en de blogs die je er overleest, mij doen geloven.

Als ik om mij heen kijk om deze simpele benadering te toetsen, kom ik een heel eind: door bijvoorbeeld te twitteren, facebooken, instagrammen en online pizza's te bestellen genereren we steeds meer nullen en enen in tegenstelling tot een aantal jaren geleden. Zelfs al ten opzichte van één jaar geleden. Doordat we nog maar aan het begin staan van verdergaande digitalisatie gaat dit alleen nog maar nog meer groeien, terwijl er nu al erg veel nullen en enen bij ons als consument in- en uitgaan op onze talloze desktops en mobile devices. Wacht maar tot een Netflix of Hulu 'over-the-top' online films gaat aanbieden en we nog meer voorkeuren gaan delen op e-commerce platforms.

Aan de andere kant zie ik bij mijn klanten deze nullen en enen ook binnenkomen en uitgaan. Wat een online gaming platform wel niet aan data kan genereren. Mega. Nieuwe business- en verdienmodellen ontstaan als gevolg van het steeds meer data-gedreven worden als organisatie. Het lanceren van een succesvolle app of online dienst kan in een mum van tijd zorgen voor inderdaad een figuurlijke bak vol met data. Een update of een feature aan je al succesvolle dienst werkt als een soort verdubbelaar: een zodanige versnelling dat, als je niet uitkijkt, je met een overvloed aan data zit.

Recent heb ik de blog van Nasib Taleb (o.a. schrijver van het boek 'The Black Swan', een aanrader trouwens) gelezen. 'Beware the errors of big data' is de pakkende kop van zijn betoog. Los van het feit dat hij gelijk heeft, benader ik het liever positiever vanuit mijn rol als accountant: 'embrace the chances of big data, but on time'. Op tijd nadenken over hoe je welke data echt wilt opslaan biedt kansen om ook daadwerkelijk slimme(re) informatie te genereren. Informatie waar mee jouw mensen en organisatie efficienter en effectiever kan werken. Kansen om databases, het liefst geautomatiseerd en continu, te verrijken met elkaars data, het liefs op één centrale plek.

Ik vind het heel leuk om met mijn klanten daarover te sparren om datakwaliteit enerzijds te waarborgen en anderzijds optimaal te benutten in je administratieve organisatie en er van te profiteren binnen de set van beheersmaatregelen. Liever nu mooie discussies en brainstormen, dan achteraf vervelende discussies hoe je nu als organisatie zeker weet dat de data klopt die de financiële systemen voedt. Omarm de kansen van heel veel enen en nullen, op tijd. Scheelt een heleboel vervelende discussies met je klanten, leveranciers, aandeelhouders en ook met je accountant en adviseurs is mijn credo. Hoe kijken jullie er tegen aan?

Deel dit bericht:

Reacties

  • Peter Engel (04-03-2013)

    Ja goede punten Edwin, en daar wil ik ook op in gaan in vervolgblogs. Wat we zien is dat een aantal klanten de behoefte te hebben trends te kunnen voorspellen. We zijn met een aantal klanten dan ook in gesprek en concrete zaken aan het doen, hopelijk kunnen we over niet al te lange tijd hier wat meer uit de doeken over doen. Sowieso zie ik in mijn praktijk dat we gevraagd worden hier steeds vaker over na te denken om vooral te kijken welke data gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld administratieve ketenoptimalisatie.

  • Edwin van de Bospoort (02-03-2013)

    Zeker goeie uitleg over wat Big Data 'is'. Ik zou nog wel wat meer voorbeelden willen zien over wat we er dan mee 'kunnen'. Big Data geeft veel meer mogelijkheden om het verleden te gebruiken voor het nu en voor de nabije toekomst. Juist door verschillende data te combineren in nieuwe informatie, door te aggregeren, te mashuppen en slim te combineren, kunnen nieuwe inzichten ontstaan. Daar kan weer nieuwe business mee gemaakt worden, oude business efficiënter gemaakt worden, of misschien zelfs business afgestoten worden.Voorbeelden van klanten die het nuttig inzetten en er al daadwerkelijk slimme dingen mee doen, mag je dat hier ook delen? Ik zal dat gretig lezen in ieder geval :-)

Laat een reactie achter:


Contact

$node/name+31 (0)88 288 23 07
Peter is manager bij Deloitte Accountants, werkt voor en met snelgroeiend technologie- en internet gedreven bedrijven en Private Equity & Venture Capital uit zijn rol als controlerend accountant. Daarnaast is Peter community manager van de Deloitte Technology Fast50 Community.