Crowdfunding – een nieuwe manier van ondernemen

Auteur: Daan Witteveen01 februari 2013

Deze maand is het rapport ‘Deloitte TMT Predictions 2013’ uitgebracht. Een van de voorspellingen gaat over de snelle opkomst van crowdfunding portals. Bekende voorbeelden zijn Causes, Kickstarter en Ulule, maar ook in Nederland zijn de nodige crowdfunding portals actief waaronder Voordekunst, Sonicangel, Appbackr, Crowdaboutnow, Symbid en Seeds.

Crowdfunding maakt het mogelijk om projecten, goede doelen, innovatie of start-ups te laten financieren door betrokkenen of potentiële klanten. Meestal gaat het om relatief kleine bedragen van minder dan 1000 euro per financier die samen een behoorlijk resultaat kunnen opleveren. Ik vind crowdfunding, waarbij social media op een handige manier gecombineerd worden met de diensten van online payment service providers, een van de mooiste voorbeelden van sociale innovatie. Crowdfunding heeft inmiddels een tipping point bereikt en zal de komende jaren sterke groei laten zien. Voor dit jaar verwacht Deloitte dat crowdfunding wereldwijd zal verdubbelen, van $1,5 miljard naar $3 miljard.

In de plaats van crowdfunding te beschouwen als een alternatief voor bankfinanciering, zie ik crowdfunding portals veel meer als een 'customer/stakeholder engagement platform'.

Daan Witteveen

Er wordt veel geschreven over de potentie van crowdfunding als een alternatief voor bankfinanciering nu de banken het financieren van risicovolle projecten links laten liggen. Ik denk dat dit de verkeerde insteek is. Ondanks de snelle groei is de omvang van crowdfunding marginaal in verhouding tot de reguliere kredietverstrekking door banken. Bovendien zouden veel crowdfunding projecten sowieso niet gefinancierd worden door banken. Van de vier categorieën crowdfunding portals (consumer lending, reward based, donation based en venture capital) is in 2013 de categorie reward based goed voor alleen al $700 miljoen en de donation based markt zal naar verwachting meer dan $500 miljoen ophalen.

In de plaats van crowdfunding te beschouwen als een alternatief voor bankfinanciering, zie ik crowdfunding portals veel meer als een 'customer/stakeholder engagement platform'. Een portal dat ingezet kan worden om producten te ontwikkelen of projecten te realiseren met behulp van een groep betrokken deelnemers of potentiële klanten. Naast geld zal deze groep maar al te graag feedback geven of het gekozen project promoten. Iedereen die ooit betrokken is geweest bij een start-up of verantwoordelijk is geweest voor productontwikkeling weet hoe belangrijk dit is. In het Engels gebruiken ze daarom het woord ' backer' in de plaats van financier.

Ik ben onlangs de blog Open Incubation gestart. In deze blog schrijf ik over nieuwe vormen van venturing en ondernemerschap die gebaseerd zijn op open innovatie en 'gedistribueerd' ondernemerschap. Een goed voorbeeld van open incubation is de opkomst van de app stores. Een app store is voor de gebruiker een bibliotheek van apps. Voor de app ontwikkelaar is de app store echter een ontwikkel- en distributieplatform dat naast een software development kit (SDK) tevens toegang biedt tot een miljoenen publiek. De app store biedt vrijwel iedereen de mogelijkheid om te kunnen ondernemen zonder dat daarvoor grote investeringen nodig zijn. Belangrijk is dan wel dat de te ontwikkelen app zich kan onderscheiden. De concurrentie is immers zeer groot.

Juist hier kunnen crowdfunding portals een rol spelen door een groep van eerste gebruikers bij elkaar te brengen, die niet alleen financieren, maar ook de app zullen testen en promoten. De bedenkers en ontwikkelaars van de app kunnen studenten of scholieren zijn, ervaren ondernemers, maar ook werknemers die een 'side-kick' zoeken in de avonduren. De voorbeelden van open incubation zijn legio en het lijkt erop dat een scala aan belangrijke maar tot nog toe losstaande ontwikkelingen bij elkaar komen: social- en open innovation, lean venturing, collaboration en niet te vergeten crowdfunding.

Deel dit bericht:

Reacties

    Laat een reactie achter: