Toekomstige leiders willen meer innovatie zien

Nieuwe generatie leiders vindt innovatie noodzakelijk voor groei, retentie van talent en positieve impact op maatschappij

23 januari 2013

Volgens de Millennial Survey van Deloitte gelooft 78 procent van ‘s werelds toekomstige business leiders dat innovatie essentieel is voor groei binnen organisaties. Echter, terwijl de economische crisis al bijna zes jaar voortduurt, gelooft slechts 26 procent van de Millennials (jonge werknemers geboren na 1980) dat leiders genoeg doen om innovatie te stimuleren.

"Innovatie op institutioneel niveau is nodig om de mindset van een organisatie te veranderen en nieuwe ideeën echt toe te laten en te doen bloeien," zegt Wassili Bertoen, Director Deloitte Innovation. "Terwijl huidige business leiders debatteren over het hoe en waar van innoveren, is het duidelijk hoeveel belang onze toekomstige leiders hechten aan innovatie. Ze zien innovatie niet alleen als een drijfveer voor groei, maar ook als een katalysator bij het oplossen van de meest urgente maatschappelijke problemen."

Deloitte onderzocht circa 5.000 Millennials uit 18 landen, waaronder 301 respondenten uit Nederland. Bij het meten van de perceptie van toekomstige leiders over innovatie, zegt 52 procent van de Nederlandse respondenten te werken voor een innovatief bedrijf. "Nederland ziet zichzelf graag als een innovatieland, maar toch ligt dit percentage lager dan het wereldwijde gemiddelde van 60 procent. Opvallend is ook dat maar 43 procent van de toekomstige leiders in Nederland zichzelf als innovatief beschouwt, in vergelijking met 62 procent wereldwijd. We hebben ten opzichte van andere landen dus nog wel wat stappen te nemen," aldus Bertoen.

Impact innovatie op maatschappij
Een overgrote meerderheid van alle respondenten wereldwijd zegt dat business innovaties een positieve impact hebben op de maatschappij. Daarnaast zegt 65 procent dat de activiteiten van zijn/haar bedrijf op een of andere wijze bijdragen aan de maatschappij. Bijna de helft van alle respondenten (45%) gelooft dat het bedrijfsleven innovaties aandrijft die de meest positieve impact hebben op de maatschappij, vergeleken met de overheid (18%) en academische instellingen (17%).

Talent als katalysator voor innovatie
Innovatie is ook een belangrijk onderdeel van recruitment en retentie van talent. Twee derde van de Millennials zegt dat innovatie een belangrijke factor is bij de keuze voor een bedrijf.

Echter, gevraagd naar de vereisten van innovatie:

  • Zegt 35 procent van de Nederlandse respondenten (39 procent wereldwijd) dat aanmoediging en beloning voor het bedenken van ideeën en creativiteit een vereiste is voor innovatie. Slechts16 procentvan de Nederlandse respondenten (20 procent wereldwijd) zegt dat hun huidige organisatie op deze wijze werkt.
  • Zegt 28 procent van de Nederlandse respondenten (34 procent wereldwijd) dat het bieden van vrije tijd voor studie en creativiteit belangrijk is voor een innovatieve omgeving, terwijl13 procent (wereldwijd 17 procent) hun werkplek zo omschrijft;
  • Zegt 29 procent van de Nederlandse respondenten (wereldwijd 42 procent) aanmoediging van innovatief denken op alle niveaus binnen de organisatie van belang is, tegenove r19 procent(wereldwijd 26 procent) dat zegt dat dit bij hun bedrijf ook echt het geval is.

"Er liggen serieuze kansen voor bedrijven om de randvoorwaarden en commitment te creëren die noodzakelijk is om innovatie aan te moedigen en te stimuleren in hun werkomgeving. Als we dit goed oppakken, kunnen we talent beter aan ons binden, meer competitief blijven in de toekomst en een positievere impact op maatschappij hebben," concludeert Bertoen. 

Meer informatie over de Millennial Survey.

Deel dit bericht:

Reacties

  • Wassili Bertoen (23-01-2013)

    'Theiz',Herkenbaar probleem, eens. Hoewel er wel steeds meer 'ingangen' gecreerd worden constateert de Global Innovation Index ook dat nederland nog heel erg kan verbeteren op het gebied van Innovation Linkages (bedrijven, universiteiten, overheid die elkaar weten te vinden en helpen bij innovatie) en venture capital (hoe makkelijk kan ik geld krijgen voor een start up. Ook schieten de start up wedstrijden als paddestoelen uit de grond (Rockstart, Lean startup machine) waar zich ook weer grote bedrijven aan verbinden omdat zij het probleem van de andere kant ervaren: Hoe vind ik de juiste nieuwe ideeen en start ups? Deloitte probeert daarom ook via bijvoorbeeld de Singularity summit morgen met daar CEO's, start ups en wetenschap (#sunl) maar ook ons Fast 50 programma een linking pin rol in te spelen. En bedrijven als Procter of unilever zijn daarom ook een open innovatie programma met dito website gestart. Maar we zijn er nog lang niet!De publicatie die wij vandaag live gezet hebben gaat trouwens ook over de interne organisatie: Wordt innovatie gestimuleerd en omarmd. Mijn ervaring is dat je ook daar veel moeite voor moet doen, maar dat dat wel loont. wij hebben daar de innovatie BV voor opgericht als ingang, stimulator en professionele begeleider en incubator. Zoals je merkt heb ik geen one size fits all oplossing, maar wellicht wel weer enige inspiratie?Wassili

  • theiz (23-01-2013)

    Dit klinkt erg leuk, maar er is heel erg veel nodig om dit te bewerkstelligen.Wie weet waar de mogelijkheden liggen om te innoveren? Dat is voor een groot deel je klanten, voor een kleiner deel iemand 'op straat' en voor een verwaarloosbaar deel binnen de eigen organisatie.Maar de organisaties zijn, zoals ze nu zijn opgezet, vrijwel allemaal vergelijkbaar met een middeleeuws kasteel met een grote slotgracht en een opgehaalde toegangsbrug.Laat ik het anders omschrijven: Stel ik heb een innovatief idee, ik heb het uitgewerkt en zoek een manier om het op de markt te brengen. Er zit een goed onderbouwd business model achter. Waar is de ingang bij een groot bedrijf? Neem Deloitte als voorbeeld? Als je niemand kent die op de juiste positie binnen Deloitte werkt is het zo goed als onmogelijk om je plan kenbaar te maken. Er is geen enkele ingang. Een andere optie, zelf zorgen dat jouw plan op de markt komt, is bijna net zo onmogelijk. Je moet ofwel geld hebben, ofwel iemand in je kennissenkring hebben met geld om te investeren. Banken lenen niet uit, en zeg zelf: Hoeveel mensen heb jij in je kennissenkring die jou wel even een paar ton willen lenen om een bedrijf mee te beginnen?Stel dat het lukt, stel je vind iemand die geld beschikbaar wil stellen. Ten eerste heb je een plan gemaakt waar je het financiele plaatje al op de meest positieve manier hebt gepresenteerd. Dan vind je een financier die je maximaal 75% van het benodigde geld wil lenen. Dan begin je dus met te weinig geld. En al met al heb je dan pas alleen geld en een idee. Dan krijg je te maken met ondernemen, marketing, productie, verkoop, patenten, juridische zaken.Om het te visualiseren. Dit was in 1936 een Formule 1 auto:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Deutsches_Museum_Verkehrszentrum_-_Auto-Union_Typ_C_1936_Fahrerplatz.jpgDit is in 2006 een Formule 1 auto:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/McLaren_MP4-21_rear.jpgAlleen de uitlaat van de 2006 auto is al complexer als de gehele auto uit 1936.Maar zo is het ook met Telefonie, medicijnen, voedsel, energie, opleidingen, advieswerkzaamheden, etc.Dus: Stel ik heb een idee, een goed idee dat ik kan onderbouwen. Ik kan bedrijven waar ik niet zelf in dienst ben helpen innoveren. Waar is de ingang?

Laat een reactie achter: